maanantai 12. marraskuuta 2012

Netflix, Vares ja 007 Skyfall

Netflixistä on ollut paljoa puhetta viime aikoina. Palvelu tarjoaa noin kahdeksan euron kuukausihintaan elokuvia ja tv-sarjoja katseltavaksi läppäriltä tai Playstationin kautta. Palvelun ensimmäinen kuukausi oli ilmainen ja sen jälkeen muuttuu maksulliseksi. Palvelu veloitetaan luottokortilta aina alkavalta kuulta ja sen voi katkaista milloin vain, maksettua ei kuitenkaan saa takaisin. Kritiikin aiheet ovat kohdistuneet suurimmaksi osaksi elokuvien tuoreuteen, tekstityksiin ja palvelun tarjoajan ylimalkaiseen asenteeseen tekstityksiä kohtaan, sillä se on mm. käyttänyt harrastajapohjaisia tekstityksiä palvelussaan ja yrittää "riistää" tekstittäjiä yrittämällä maksaa polkuhintaa.

Harrastajatekstien käyttöä Netflix on pahoitellut, sillä he tilaavat tekstityksensä "useilta toimijoilta". Minua lähinnä naurattaa se, että harrastajatekstejä levittävä DivxFinland jakaa tekstejään elokuvia varten, joita on ladattu vertaisverkosta. Pääsääntöisesti laittomasti, joten valittaminen tekstityksen "laittomasta käytöstä" huvittaa melkoisesti. Minun mielestäni voisivat käyttää harrastajatekstejä enemmänkin jos haluavat. Riistetään harrastajateksittäjiä. Mitä väliä sillä on? Harrastajatekstitysten käyttäjät tuskin kauhean laillisiin tarkoituksiin näitä tekstityksiä käyttävät.

Kuluttajan, joka palvelusta maksaa, ei tarvitse mielestäni välittää siinä mielessä tekstityksen lähteestä. Jos tekstittäjä suostuu suomentamaan jakson tai elokuvan liian vaatimatonta korvausta vastaan, se on hänen häpeänsä. Hyvälle tekstittäjälle löytyy varmasti projekteja muiltakin työnantajilta kuin Netflixiltä (tosin en tiedä kuinka iso osa tekstittäjistä freelancereita). Mikäli liian kiireellä tai liian halvalla tehty teksti näkyy laadussa, voi kuluttaja äänestää palvelusta keskeyttämällä sen. Ei iso firma kauaa pysy huonolla markkina-alueella. Av-kääntäjä kirjoittaa aiheesta blogissaan.

Kyllä, elokuvat eivät ole maailman tuoreimpia, mutta eivät ne ole minun iltaani pilanneet, päinvastoin. Olen löytänyt palvelusta esimerkiksi HD-laatuisen Timecopin, jonka uusinnasta olen haaveillut pidemmän aikaa. Lisäksi olen katsonut kaikki kolme uudempaa Star Trek-elokuvaa, Paranoian (2007), Iron Skyn (2012), Oikeuden Puolustajan (1995), tv-sarjoja ja katselulistalla on useita vähän vanhempia elokuvia, joita ei ole välttämättä valvovan silmän alle päätyneet. Ei tuoreus ole mielestäni mittapuu palvelun laadulle. Suurin osa elokuvista kuitenkin on irronnut teräväpiirrolla ja surround-äänellä suoraan omalle valkokankaalle. En todellakaan aio valittaa valikoimasta, joka on kuitenkin kasvamaan päin.

Laadukkaampaa (kuulemma) vastaavaa palvelua aikoo tarjota HBO Nordic, joka tuo samantyyppisen palvelun kymmenen euron kuukausihintaan. Ennakkotietojen mukaan he tarjoavat katselijoille HBO:n tv-sarjat (tuoreeltaan) ja elokuvat. Lisäksi tarjolle huhujen mukaan tulee muidenkin tuotantoyhtiöiden elokuvia. HBO:n tekstityspolitiikasta ei ole herunut tietoja. Tulee koekäyttöön.

Kreivi kävi katsomassa pari elokuvaakin, joita ajattelin lyhyesti kommentoida:

Vares - Pimeyden Tango (2012)
Sain vapaaliput jonkinlaiseen Sokoksen kutsuvierasnäytökseen katsomaan Vareksen tuoreinta valkokangasversiota. Elokuvan on ohjannut Lauri Törhönen ja näyttelijäkaartissa on helvetisti Solar Filmsin vakiokaartia. Elokuva on löyhä yritys punoa hieman yhteen kahta alkuperäistä Vares-filmiä ja näitä uudempia tekeleitä. Yhdistävä tekijä on Veikko Hopea, joka nähtiin V2-elokuvassa. Elokuva on niin juoneltaan, ohjaukseltaan ja miltätahansaltaan heikoimpia esityksiä, mitä olen nähnyt koskaan. Yrittää tehdä laadukasta Scandinavian Crime-elokuvaa, niin anna ruotsalaisten ja norjalaisten tehdä ne, sillä tämä oli aivan helvetin huono. Kaiken kruunasi saakelin isolta valkokankaalta nähty pikseliveri ja Microsoft Paintilla tehty autoräjähdys. Jos voitte, niin välttäkää.

007 Skyfall
Sukuni miesten yksi yhdistävimpiä tekijöitä on Bond. "Oleks nähny uure Bondi?". Sitten vertaillaan vanhoihin Bondeihin ja taas kertaillaan kuka onkaan se paras Bond. No paras Bond on tietysti (Sean Conneryn jälkeen, ehkä) on Daniel Craigin esittämä agentti, joka on laskettu jotenkuten meidän tasollemme siitä kolhiintumattomasta, nahkahaarniskalla varustetusta kommenttiautomaatista, jota esittivät esimerkiksi Pierce Brosnan ja Roger Moore. Näkymättömät autot loistavat poissaolollaan uusimmasta filmistä, joka nostaa hattua nostalgialle ja klassiselle Bondille. Alkoholismi, arvet ja henkilökohtaiset traumat tuodaan esiin, kun Bond taistelee saadakseen takaisin haltuunsa vanhan kunnon mikrosirun, jossa on toimivien agenttien henkilöllisyydet. Pahiksen roolia toimittaa Javier Bardem, joka minun mielestäni tekee vähän kummallisen suorituksen maailman vihollisena numero yksi. Ei siis huono, mutta kummallinen. Kun muistaa, että kuinka ultimaalisen paha Bardem oli esimerkiksi Menetetyssä Maassa. Huumori on kuivakkaa ja mustaa ja juuri minun makuuni. Hilavitkuttimista vitsaillaan ja Aston Martinkin on vaihdettu hyvään vuosikertaan. Hyvä Bond, todella hyvä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti